bartk94.reismee.nl

Cusco wat een stad

Cusco wat een stad

Hier ben ik weer wederom later dan gepland met mijn blog, ik merk wel dat ik beter presteer onder de stress van een harde deadline en die kennen ze hier dus totaal niet. Daarnaast heb ik mezelf ook weer volledig teruggevonden in deze stad en bruis ik van de energie en de activiteiten.

Deze blog gaat er dan ook iets anders uitzien dan de andere simpelweg qua opbouw welke per onderdeel gaat in plaats dag voor dag. Om te beginnen school en mijn gastgezin.

De talenschool
Eenmaal op school aangekomen kwam ik in een open klimaat terecht waarin ik direct in de "groep" zover die bestond werd opgenomen. Wat een heerlijk gevoel. Alleen jammer dat ik de eerste week als enige van de gehele school les had in de middag en het van activiteiten dus niet echt kwam. Ik heb ook direct aangegeven dat ik dit niet zo prettig vond en dit de volgende week graag anders zou zien. Zo gezegd zo gedaan de 2e week ochtendklassen! Wat blijkt was er dus al een Nederlandse jongen hier op school en arriveerde er in mijn 2e week nog een Nederlander! Wat een feest om weer af en toe Nederlands te praten, was t al bijna verkeerd.... Aangezien ik nu ook in de ochtend les had ontstond er ruimte om in de middag wat activiteiten te ondernemen. Zoals een balletje trappen. Op woensdag met de mensen van het ziekenhuis waar school een project heeft lopen en op donderdag met de man van de toeristenifo op school! En dan zie/voel je wel dat de manier van spelen hier toch net wat anders is. En dat hoogte ook wel een belangrijke factor is in resultaat. De donderdag vrij sterke tegenstanders en 2 uur lang voetballen.. ofja het eerste half uur ging nog en daarna alleen maar met de tong op de schoenen. Al met al met de klasgenoten een leuke groep opgebouwd waarmee we regelmatig wat gaan doen.


Gastgezin
Wat eigenlijk nauwelijks een gastgezin te noemen is, want de eerste week zat ik alleen met een wat oudere vrouw ik schat een jaar of 70. Maar wat een lieverd zo zorgzaam en aandacht hebbend. Het enige kleine nadeel, ze spreekt geen woord Engels. Gelukkig kan ik me al behoorlijk redden in het Spaans al is dat grammaticaal en qua vocabulaire niet altijd correct. Maar die situaties herken ik meteen want ze zit er bovenop en dan sluit ze af met "het is om je te helpen". Vanaf de 2e week is er een wat oudere man in huis gekomen. Deze is nog net wat zorgzamer wat de sfeer alleen maar ten goede komt. Zo hebben we een aantal avonden nog Rummikub zitten spelen wat een hele uitdaging was,zowel door het Spaans als de regels die wat afwijken.. Een van mijn laatste dagen heb ik tenslotte nog besloten om een wortelstamp te maken (wat voor mij ook een primeur was) maar welke zeer goed geslaagd is moet ik zeggen. Al miste ik de gehaktbal wel.. maar dat is iets voor in Nederland.

Eten
Dit is zo goed hier maar zoveel de eerste dagen werd ik verwend met pasta, eindelijk klaar met die rijst dacht ik. Helaas alleen de eerste dagen daarna weer over op rijst of drooggekookte aardappelen zonder jus of iets dergelijks. Wat een feest. Maar gelukkig kreeg ik meer dan voldoende te eten en waren de soepen zeer variabel en vullend. Daarnaast vaak maïs met een stukje kaas wat toch ook best wel lekker is! Al met al mag ik niet klagen met mijn gastgezin en vind ik het jammer dat ik ze ga verlaten. Maar hiervoor komt natuurlijk een nieuwe ervaring voor terug in Bolivia.

Rainbow mountain (montaña colores)
Eigenlijk zegt de naam het allemaal, dus ik laat een deel van de introductie gaan, zeker ook omdat de foto's voor zich spreken. Met een groep van 30 man, voor mij is dit veel te groot omdat je eigenlijk niet echt in contact komt met iemand en zeker geen "intieme groep" krijgt zoals ik die in Quito op Cotopaxi en Quilotoa wel heb mogen ervaren. Maar goed na een wandeling vanzo'n 5km en van 4200m naar 5000m gestegen te zijn het prachtige uitzicht op de rainbow mountain. Al doet mountain hier tekort want de gehele vallei waar je in keek had prachtige kleuren. Ik moet ook nog even melden dat ik zeer gelukkig ben geweest tot nu toe met het weer op deze trips, aangezien het elke keer stralend weer geweest is. Zoals ik ook begrepen heb lag de week daarvoor sneeuw op de rainbow mountain, welke dan dus letterlijk kleurloos wordt... Maar zoals gezegd hier en andere blogs de foto's zeggen vaak meer dus bij deze.

Lago Humantay
Het volgende weekend ben ik naar Lago Humantay geweest, wat onderdeel uitmaakt van de Salkantay trek naar Machu Picchu (Mapi). Lago Humantay is het hoogst gelegen meer in de regio van Mapi (als ik me niet vergis). Dit meer ligt opzo'n 4300m hoogte waar ook weer een flinke bike voorafgaat. Nadat ik in een ochtend om 4.30 op locatie stond te wachten voor de bus richting het meer kwam de tranguilo weer flink naar voren. De bus had namelijk een uurtje vertraging, gelukkig was Henry (Toeristeninfo van de talenschool) mijn metgezel om op de bus te wachten die na een uur toch maar besloot even te bellen. 10 minuten later was mijn bus er dan eindelijk en konden we beginnen aan een busrit van 2 uur tot aan het ontbijt en jawel ook hier was ikniet helemaal fit, maar gelukkig niet ziek. Na het ontbijt dus maar langs de chauffeur zittend verder bergop naar het startpunt van de hike. Het startpunt ligt opzo'n 3400m (ook hier als ik me niet vergis) na een hike vanzo'n 2 uur aangekomen bij het meer met een uitzicht wat ik nooit meer zal vergeten....

Tijdens de tocht was t al behoorlijk bewolkt/mistig maar ik had goede hoop dat het bij het meer anders zou zijn maar helaas. Na wat rondgelopen te hebben bij het meer begon het gelukkig wat op te klaren waarna het volgende zicht ontstond. En oja de foto's zijn onbewerkt!

Na dit prachtige uitzicht weer op de weg terug naar cusco, genietende van het uitzicht in de bergen en de wegen zoals ze hier hun eigen pracht hebben. Om me vervolgens volledig voor te gaan bereiden op mijn kersttrip naar Mapi! Maar deze blog volgt wat later! Aangezet ditzo'n aparte trip was dat ik hem apart wil houden!

Sorry voor de nodige vertraging van de blogs maar uiteindelijk komen ze er wel!

Verder hoop ik dat iedereen een goede jaarwisseling heeft gehad en zien we elkaar snel weer! Ik ben ten slotte alweer over 23 dagen terug!

A Feliz nueve año y hasta luego!

Reacties

Reacties

Jan en Thea

Ha die Bart
Allereerst de beste wensen voor 2018. Je blog is meer dan welkom. Wij willen heel graag weten wat er allemaal te zien valt en wat jij meemaakt. En dat is heel veel. Je blog is zo als steeds prima geschreven en de foto's zeggen meer dan je uit kunt leggen. Fijn zo'n hartelijke ontvangst in je gastgezin daar was je wel aan toe. Je hebt nog een aantal weken om je reiservaringen goed en positief af te ronden. Uiteindelijk een wereldreis om nooit meer te vergeten en waar je nog vaak aan terug zult denken.
Zover is het nu nog niet. Pak mee wat nog mogelijk is en geef je ogen en oren goed de kost. We zien je wel weer een keertje verschijnen.
Groetjes van de Hoogstraat

Lisette

Bart allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Je blog is weer fantastisch, qua foto's en tekst. Het is net of we alles meebeleven zo goed geef je weer wat je meemaakt en ziet. Hopelijk nog een paar fantastische weken te gaan en geniet van alles wat je nog meemaakt!

Ellie Fonken

Super Bart! Prachtige foto's en fijn te lezen dat je zo gastvrij ontvangen bent.
Geniet nog van je tijd in Bolivia!

Michel

Dag Bart,

De aller beste wensen, en wederom een genot om je belevenissen te kunnen lezen en te zien .
Enjoy ??

Sabina, ronny en Jaimy

Beste wensen voor het nieuwe jaar, super mooie foto's,en u blog is aangenaam om te lezen. Een super ervaring. Geniet er nog van . Grtjs uit Belgenland ?

Ewald

Bart, de beste wensen voor 2018. Nog enkele weken en dan jun je weer volop Nederlands praten. Nog een leuke tijd. Tot dan.- -

Lenie Schoones

Eerst de allerbeste wensen in het nieuwe jaar.Het was weer een mooi verhaal en fijn dat je het nu weer zo goed naar je zin hebt Groetjes Lenie En Jan

Bert &Rika Brandwagt

hoi Bart.. eerst nog de beste wensen..
zoals ik tekens weer meld wat zijn de foto(s) weer mooi echt, alleen dat is al geniet.. en dan komt jou positieve blog er ook nog bij .. door de Blog te lezen ben je blij met de beslissing die je genomen hebt.. heel goed.. en als laatste
Volg je Hart want dat Klopt!!

Hanneke

Iew! Bart! Ik ben onder de indruk van "dat Beest" wat op je bord ligt....
Als ik zou mogen kiezen ging ik voor de peestamp. haha
Mooie foto's weer. Geniet nog even.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!