bartk94.reismee.nl

Laatste dagen Quito

Laatste dagen in Quito.

Nadat mijn vorige blog redelijk laat in de week geüpload is volgt deze redelijk snel. Echter wil ik in het ritme proberen te blijven om aan het eind van de week mijn blog te uploaden om het zo voor jullie zo gestructureerd mogelijk te houden!

Wederom bedankt voor alle reacties op de vorige blog en vooral voor de complimenten die ik steeds krijg voor zowel het schrijven als de foto's! Toch zou ik ook nog steeds graag wat verbeterpunten horen want ik weet dat ze er zijn alleen heb ik ze nog niet echt gekregen helaas! Jullie mogen er ten slotte ook wel wat voor doen toch?

Daarnaast ben ik wederom blij met de vragen die gesteld zijn! Al zijn het er niet veel! Maar blijf dit ook vooral doen want zo kan ik jullie nog beter meenemen in mijn reis! Om te beginnen ga ik de gestelde vragen dan ook eerst beantwoorden en daarna verder naar mijn week!

Hoe gaat het bij je gastgezin en hoe zijn de leefomstandigheden ?
In het begin was het heel erg wennen in het gastgezin, dit komt met name omdat je zelf de taal niet spreekt en het gezin weinig Engels. Gedurende mijn verblijf daar is dit verbeterd! Daarnaast woonde er een Duits meisje in het gastgezin dat af en toe als tolk kon dienen. Verder waren de mensen heel erg maar wel heel erg op zichzelf. Zo hadden ze voor iedereen een tv op de slaapkamer maar geen tv in de woonkamer. De woonkamer was dan ook meer een punt voor decoratie en zat iedereen "wanneer thuis" meer op zijn eigen slaapkamer. Achteraf vind ik dat wel heel jammer omdat ik dan toch wel graag wat mensen om mee heen heb om een praatje te maken of een spelletje te spelen. Dus wie weet is dit in het volgende gastgezin beter.


Kan ik me verstaanbaar maken of is het een heel ander dialect?
Op dit moment kan ik me redelijk verstaanbaar maken. Echter is het wel zo (wat ze me verteld) hebben dat ook hier een behoorlijk verschil is in dialecten van landen en plaatsen. Dus dit wordt nog wel een uitdaging! Zo is de Spaanse taal ook wat anders dan het Zuid-Amerikaanse Spaans. Hier wordt de vorm "nosotros" wat staat voor "jullie" niet gebruikt. Dus aan die vorm moet ik de docenten op school nog wel is herinneren aangezien ik de taal wel volledig wil leren.

Dit waren de vragen van jullie alweer, zoals gezegd "het is niet veel, maar het komt uit een goed hart" dan nu weer naar mijn reisverhalen van afgelopen week!

Maandag uiteraard weer een dagje op school waar ik toch wel redelijk vermoeid aanwezig was vanwege de biertjes na het fenomenale weekend en de geweldige mensen die ik dat weekend ontmoet heb! Maar toch zat ik opgewekt te wachten op het moment waarop de nieuwe klasindeling bekend werd gemaakt. Want ja mijn leraar van de week ervoor was nou niet bepaald mijn beste leraar ooit! Uiteindelijk werd ik gekoppeld aan 1 van de 2 mannelijke docenten. Over deze leraar had ik nog niet heel veel gehoord maar als ik hem in de school zag in de weken daarvoor kreeg ik wel een goed gevoel bij hem. Zeker ook omdat het een wat jongere docent is, dus ik hoopte ook op wat Engelse kennis. En ik kan zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben over deze docent waar ik echt het gevoel bij had dat hij alle tijd en ruimte voor je had en op een simpele maar effectieve manier de stof uitlegde. Een eerste goede lesdag dus, daarnaast werd er aangekondigd dat er op woensdag een kaarttoernooi zou zijn op school met een typisch Ecuadoriaans spel. Dus ik had ook meteen iets om naar uit te kijken, want ja spelletjes sla ik niet zomaar over. En nu was het zo dat ik dit spel al geleerd had van een kleinzoon van het gastgezin dus ik had ook al wel wat vertrouwen! Verder valt er over de eerste dagen niet zoveel te vertellen dus een klein sprongetje naar woensdag naar het kaarttoernooi. De bedoeling van de talenschool was om met alle studenten, docenten en facilitaire staf een toernooi te houden. Wat uit zou kunnen ken op zo'n 30/40 personen. De talenschool telt namelijk al zo'n 20 studenten. Tot een grote verrassing waren er in totaal 8 personen waaronder ik.. niet zo'n groot succes dus helaas. Maarja aangezien je het spel met 2 of 4 personen speelt kwam dit wel goed uit. Het spel heet trouwens Cuarenta (voor de niet Spaanstalige onder ons dit is 40 ;) ) wat ook het doel is van het spel om 40 punten te halen. Dus zo begonnen we met 4 teams van 2 aan het toernooi. Ik laat het aan jullie over om te raden wie het toernooi won ;)! Na het toernooi naar huis om te eten en nog wat te studeren want ja dat moet ook gewoon gebeuren hè...

Donderdag in de ochtend mijn lessen gevolgd om vervolgens met wat mensen van de talenschool en het afgelopen weekend naar Mitad del Mundo te gaan. Het epicentrum van de wereld wat ten noorden van Quito ligt! Echter heb je hier 2 keuzes, het echte mitad del Mundo of de "gringo" mitad del Mundo. Wij zijn naar de fake one geweest maar het grote monument en dergelijke staan. Het echte centrum van de wereld ligt namelijk 200m verder de bergen in waar we uiteindelijk geen tijd meer voor hebben gehad. Om het monument stonden wat museums, restaurantjes en dergelijke. Hier zijn we uitgebreid doorheen gewandeld om af te sluiten met het monument en het uitzicht vanaf het monument. Voor het merendeel hiervan verwijs ik jullie naar de foto's! Wel wil ik jullie nog meegeven dat chocolade van 100% cacao dus totaal niet lekker is en je echt niet hoeft te proberen. Mocht je het toch doen, je bent gewaarschuwd! Vervolgens na het toeristische uitstapjes terug naar het centrum van Quito om een hapje met zijn allen te eten! Het was tenslotte mijn echte laatste avond in Quito. Na een geslaagde dag op weg naar huis waar de taxichauffeur me nog voor 2$ probeerde op te lichten. Helaas voor hem is dat niet gelukt.



Vrijdag mijn laatste dag in Quito en op de talenschool. Voorafgegaan door mijn gewone les de start van mijn examen. Waar ik donderdag dus totaal niet voor gestudeerd had en ik dus best wel tegenopzag omdat we zo'n miljoen onregelmatige werkwoorden hebben behandeld... Maar goed een studie op eigen verantwoordelijkheid en uiteindelijk, zoals bij elke studie, naai je alleen jezelf daarmee. Tevens had school nog een kookactiviteit ingelast op woensdag voor vrijdag, gek genoeg waren alle studenten hier wel voor te porren. Na de heerlijke maaltijd het examen doorgenomen en kreeg ik een 75% score terug. Voor een examen dat ongeveer even lang was en waar ik ongeveer net zo veel fouten had gemaakt. Toch zit er 20$ verschil in het resultaat van deze en vorige week. Al was deze dan ook wat meer realistisch! Uiteindelijk wederom tevreden met mijn resultaat. Tot slot de uitreiking van mijn certificaat waarbij mijn niveau bekend werd gemaakt. Mijn docent heeft me op niveau A2 geschaald. Nu zegt dit jullie zo niet zo veel, maar de schaling is als volgt: beginner A1, A2, B1, B2, C1, C2 Expert. Ikzelf heb wel het idee dat ik verbeterd ben in mijn Spaans, mag ook wel natuurlijk, maar ik weet niet wat de eisen zijn voor een hoger niveau. Dat zou ik nog is terug moeten kijken of ik het zelf met mijn huidige schaling eens ben of dat het te hoog is naar mijn idee. In iedergeval ben ik er voor nu heel tevreden mee!


Na de uitreiking op weg naar huis om mijn laatste spullen in te pakken, ik ben namelijk vrijdagnacht met de bus naar Cuenca vertrokken. Waar ik tot(en met) dinsdag verblijft na een lange rit van 10 uur, met 1 stop en geen beenruimte kwam ik zaterdagochtend om 6.00 aan in Cuenca waarna ik de taxi van de busterminal naar het hostel heb genomen. Wat letterlijk 5 min was maarja je gaat geen onnodige risico's lopen. Vervolgens in de middag wat de stad in geweest om te genieten van haar schoonheid in gebouwen. Vandaag (zondag) heel even op pad geweest maar voelde ik me niet zo fit dus heel rustig aan gedaan. S Avonds diner met zijn allen in het hostel gehad om vervolgens naar bed te gaan en dit verhaal te eindigen. Morgen naar het natuurreservaat Cajas maar daar horen jullie volgende week over!

Hopelijk hebben jullie hier weer van genoten! En evt vragen/opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom!

Reacties

Reacties

Lisette

Weer een goed verhaal Bart. Van die 100 procent chocolade had ik je hier al kunnen vertellen. Geniet van je tijd daar en ik wacht vol spanning op de volgende blog!

Lenie Schoones

Weer hele mooie verhalen die je stuurt en het tornooi heb jij gewonnen denk ik en wat een mooie fotos Bart Heel veel groetjes en tot horens weer Groetjes Lenie

ellie fonken

Hoi Bart,

leuk verhaal weer. Mooie foto's ook. Je neemt ons zo echt mee in je belevenissen.
Let wel op dat je je zinnen niet te lang maakt, dat leest niet altijd makkelijk. Hier en daar een taalfout, maar zo erg is dat niet toch? Wel twee vragen over een onduidelijkheid in de tekst.
1) Wat was nou precies het verschil in resultaat in het examen van vorige en deze week?
2) Hoe was je gastgezin? Er staat dat ze "erg" waren. Erg wat?? (je wilde feedback hé!)

Top dat je weer een nieuw spel onder de knie hebt. Echt iets voor jou, zo'n toernooitje! Gezellig hoor!
Je bent nu in het hostel in Cuenca. Hoe zijn de mensen die daar, samen met jou, verblijven? Veel leeftijdsgenoten misschien die daar met hetzelfde doel zijn als jij?
Heb op de site gezien dat het een mooi, goed verzorgd hostel is. Klopt dat ook?
Fijn ook dat je uiteindelijk toch niet naar Guayaquil bent gegaan.
Veel plezier nog in Cuenca, we horen vandaag of morgen wel weer wat je volgende bestemming gaat worden. We houden de route hier middels een landkaart nauwgezet bij.
Groetjes en tot de volgende keer xxx Ellie en Kees

Annerie

Hey, de vorige keer hadden we niet gereageerd. Er is nu tamelijk snel de volgende versie achteraan. Maar je schrijft: Wel wil ik jullie nog meegeven dat chocolade van 100% cacao dus totaal niet lekker is en je echt niet hoeft te proberen.-> Dat valt niet mee hé hier proberen. Of zend je een blokje?? :)
Verder ben ik wel benieuwd naar die hele witte kerk. Is dat ook een specifiek materiaal of is het gewoon gestukadoord en geverfd ? Verder zie ik ook dat er veel mensen zijn in je hostel van ongeveer je eigen leeftijdscategorie. Ga je een route die internationaal vaker bereisd wordt door jongeren of is het toeval dat jullie ook met zovelen daar zijn? Met hetzelfde doel? Wat is jouw voornaamste doel?
Leuk verder dat Bord met Amsterdan 9584,23 km. Zo ook je certificaat. ( Al een mooi aandenken gespaard :). Ik verheug me weer op je volgend verhaal met mooie foto's (en verhaal )van het natuurreservaat Cajas etc. gr. Annerie en haar mannen

Jan en Thea

Weer een mooi stuk geschreven. Het gaat je daar goed dat lees ik wel tussen de regels door. Je hebt het vermogen om je aan te passen en daar naar te handelen.
En met die insteek kom je verder. Je gastgezin mag dan wel erg op zich zelf geweest zijn de foto geeft toch een vriendelijk beeld weer van de familie. Maar zoals je al aangaf kwam er geen uitnodiging om gezamenlijk iets te ondernemen. Dat is natuurlijk een gemiste kans maar deze familie zal het van de zakelijke kant bekijken. Als dan de kamer netjes is en het eten goed dan is dat het voornaamste toch. Je zult steeds mee- maar ook tegenvallers hebben......
Je hebt de eerste etappe van je reis meer dan goed doorstaan met een mooi certificaat en een "dikke" prijs. Maar je hebt met de groep leuke uitstapjes gemaakt en heel veel gezien. Dat pakt geen mens meer van je af.
Ga zo door, geniet optimaal en houdt ons op de hoogte.
Wij lezen met veel plezier jouw reiservaringen en stiekem denk ik dan nog wel eens terug aan jou toen je nog een baby was, aan je jeugdjaren en dan nu als volwassen kerel de wereld rond..... petje af Bart dat doen wij jou niet na!
Groetjes vanuit een herfstig en nat Brabant.

Ester

Leuk om je reis zo mee te mogen volgen Bart. Ik vind dat je het allemaal leuk omschrijft. Ga zo door en nog veel plezier daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!