bartk94.reismee.nl

Na regen komt zonneschijn

Nou daar ben ik weer, het heeft iets langer geduurd dan de vorige keer maar dat mag de pret niet drukken! Om te beginnen vind ik het leuk om de vragen/opmerkingen van jullie door te nemen! Dus mochten jullie er nog meer hebben stel ze gerust en dan probeer ik ze in mijn volgende blog mee te nemen!

Wat eet je gewoonlijk ?
Mijn ontbijt is standaard een vers stuk fruit wat dagelijks verschillend is, naast het verse fruit eet ik 2 geroosterde boterhammen met jam/boter een flinke kop thee en af en toe een gebakken ei! Een prima ontbijt om de dag mee te starten. Lunch heb ik eigenlijk niet echt (niet een hele goede gewoonte) maar meestal zorg ik dat ik een wat zoutere snack neem om ervoor te zorgen dat ik in iedergeval voldoende vocht vasthouden! Ik heb ook standaard 1 liter water bij me op school die eigenlijk gedurende de les al leeg is!
Als avondeten heb ik eigenlijk elke avond rijst met wat groenten en een stuk vlees. Ik eet zo veel mogelijk bij mijn gastgezin aangezien dat een redelijk prijzig verblijf is en het avondeten daarbij inbegrepen is. Ik blijf uiteindelijk toch een Nederlander hè ;)

Heb je de tijd na 13.00 uur nodig om het Spaans te leren of kun je andere dingen ondernemen.
Dit is afhankelijk, hoeveel huiswerk ik meekrijgen en hoe goed ik de stof uit de les opnemen. Ik merk aan mezelf dat oude problemen weer naar boven komen en dit heet vocabulaire... De grammatica is het probleem niet maar vocabulaire krijg ik moeilijk geleerd... Dus dat vergt veel zelfstudie..

Wat is de verwachtte duur van de taalcursus/ school?
Ik heb 3x een taalcursus geboekt van 3 weken. Deze cursussen volg ik in Quito, cusco en Sucre. 3 verschillende steden in 3 verschillende landen. Op vrijdag 1 december kom ik aan in cusco waarna maandag 4 december mijn cursus daar zal aanvangen tot en met vrijdag 22 december.
Hoe gaat het bij je gastgezin en hoe zijn de leefomstandigheden ?

Wat zijn een "jugo" en een "empanada"? We hebben het niet opgezocht.
Haha de Spaanse woorden zijn uiteraard op te zoeken. Een "jugo" is een vers vruchtensapje, waarbij je zelf de vruchten kan kiezen! Een empenada is een soort deeg met daarin vlees wat gefrituurd wordt. Want tja om nou dat frituurvet volledig te moeten missen is ook geen optie....

In zoverre de vragen, zoals gezegd, mocht je iets anders willen weten stel ze gerust en ik zal proberen alles zoveel en zo goed mogelijk te beantwoorden!

Dan nu weer terug naar mijn blog! Het lange weekend door de vakantie heb ik op zondag in alle rust afgesloten in combinatie met wat huiswerk. Dus niet heel veel spannends om ervoor te zorgen dat ik maandag weer fris en fruitig op school kon verschijnen. Zoals altijd was ik rond 8.20 op school en is het op maandag gebruikelijk dat de directrice een klein verhaaltje houdt. Tevens worden de nieuwe docenten bekend gemaakt! Het is namelijk gebruikelijk dat je elke week een andere docent hebt. Wat ik opzich wel jammer vind omdat mijn eerste docente heel prettig werkte, geduldig was en begreep wat de knelpunten waren en daarop probeerde in te spelen. Dus op hoop van zegen heb ik deze week weer zo'n docente. Helaas mocht het niet zo zijn en is het een lange week geweest. Deze docente sprak nauwelijks Engels, en leek wel een soort van boos als je bepaalde dingen niet begreep of de betekenis ervan niet wist.. dusja redelijk afzien.. uiteindelijk heb ik het tot vrijdag gered en stond mijn eerste examen op de planning. Elke vrijdag wordt je voortgang getest in de vorm van een examen. Dit examen gaat dan over de behandelde zaken van die week. Gelukkig was deze wel heel positief en had ik een 95% score! Welke hoger was geweest als ik simpelweg het werkwoord in het Spaans had geweten. Deze moest ik vervoegen en dat vervoegen is het probleem niet, ik wist alleen niet wat ik moest vervoegen... Maar toch met die 95% ben ik best wel tevreden!

Over de rest van de week valt verder niet zo veel te vertellen eigenlijk omdat ik best veel tijd besteed heb aan het studeren van vocabulaire al wil dat nog steeds niet echt lukken .. wel heb ik gedurende week mijn weekendplannen geregeld die jullie waarschijnlijk al wel via de sociale media voorbij hebben zien komen! Ik ga proberen te omschrijven hoe mijn weekend was al weet ik dat dat grotendeels onmogelijk is omdat het vooral een heel geweldig gevoel is! Maar toch een poging ;)

Om te beginnen met zaterdag, COTOPAXI ! Dit is een actieve vulkaan welke behoorlijk centraal ligt in Ecuador. De laatste "uitbarsting" van as is als ik het goed verstaan heb 5 jaar geleden geweest. Maar pin me niet vast op de feiten want ik ben er niet zeker van! Ik weet wel dat de top van de vulkaan op 5897m hoogte ligt.  We begonnen vroeg in de ochtend namelijk 7.00 verzamelen... Nou ben ik op miraculeuze wijze hier een ochtendmens aan het worden maar aan die vroegte moet ik toch nog steeds wennen. Met de bus naar onze ontbijtlocatie die een uurtje van het verzamelpunt lag, maar wat een locatie was dat zeg zulke mooie huisjes een uitzicht waar iemand uit de Alpen u tegen zegt buitengewoon schitterend! Na hier een heerlijk en stevig ontbijt gegeten te hebben door richting Cotopaxi. Met de bus naar 4200m hoogte waardoor de klim niet al te groot werd maar alsnog hartstikke gaaf. De weg er naartoe is ook wel benoemenswaardig overigens want wat een slechte weg en wat een respect voor de chauffeur van de bus dat hij ons daar op de top krijgt! Vanaf 4200m aan het klimmen gegaan naar het basecamp dat op 4864m ligt. Dit is een klik die je in het "losse zand" doet dus redelijk zwaar is. Hierdoor klim je een paar minuten waarna je weer genoodzaakt bent een paar minuten rust te pakken. In het basecamp wat op adem komen wat energie opdoen met een warme chocomel en de snacks die je bij hebt om vervolgens de keuze te maken om door te gaan naar het hoogst haalbare 5000m. De top is voor normale klimmers onmogelijk te bereiken vanwege de gletsjer. Na hier wat genoten te hebben van de eeuwige sneeuw en het uitzicht klaar om af te dalen naar de bus op 4200m. Ondertussen nog een sneeuwgevecht gehad met een Ecuadoriaans jongetje! Welke ik uiteraard gewonnen heb ;)
Het afdalen is normaal gesproken sneller dan het het klimmen maar in ons geval was dat niet het geval. Elke stap die we daalden werd het uitzicht op de top beter dus om de 5 stappen werd er gestopt om foto's te maken tot ergernis van onze reisleider. Maarja die wacht toch wel :) uiteindelijk bij de bus aangekomen een klein stuk met de bus gedaald en de slechtste wegdelen achter ons gelaten om vervolgens de fietsen van de bus te halen. De verdere daling is namelijk op een mountainbike! Wat ook echt een avontuur is, want fietsten is nou niet echt een probleem als je uit Nederland komt en mountainbiken heb ik ook wel is gedaan. Maar dit was toch wel weer een stapje moeilijker, vanwege de slechte weg en het afdalen wat soms behoorlijk stijl was. Trappen is dan ook niet nodig maar je bent eigenlijk constant aan het remmen. Helaas was er geen snelheidsmeter geïnstalleerd maar de 45km/h heb ik minimaal gehaald! Na de afdaling de fietsen weer op de bus en terug naar het hotel voor de lunch, wat in Nederland gelijk is aan een driegangen diner! Na dit heerlijke diner een uur in de bus terug naar Quito om moe maar voldaan thuis te komen! Hierna direct naar bed want zondag stond weer een mooie tour op het programma!

Zondag was het tijd om Quilotoa te bezoeken! Iets heel anders dan Cotopaxi maar op haar eigen manier net zo schitterend! Quilotoa is een groot meer in de krater van een vulkaan. Dit meer ligt 800m lager dan de top dus dit vergt een afdaling. Maar eerst de weg naar Quilotoa, om 7 uur was het weer verzamelen geblazen en ik wist dat er een aantal personen van de Cotopaxi tour weer paraat zouden zijn! Wat echt een fijn gevoel was want deze waren zo leuk om de Tour mee te volgen! Dit keer geen ontbijt maar rechtstreeks vertrekken naar de verschillende locaties! Te beginnen met een Cliff waar het uitzicht schitterend was! Dit uitzicht ontstond door de cliff waarbij je op de rand stond, het uitzicht van het gelijkvloerse in de verte om vervolgens de horizon af te sluiten met de bergen. Maar een foto beschrijft dit beter!

Vervolgens nog even op de foto met een lama en John (Engelsman die ik zaterdag heb leren kennen en echt een schitterend man is in zijn gedrag!) Om vervolgens door te gaan naar een lokale familie om te zien hoe die leven. Deze familie leeft wat hoger in de bergen en leven in huis samen met de dieren. Dit is een andere stijl dan een huisdier hebben in Nederland. Ook hiervoor verwijs ik jullie naar de foto's!


Hierna dan eindelijk naar Quilotoa! Zoals gezegd een krater van een vulkaan dat zich nu voordoet als een meer. Eerst boven aan de top genoten van het prachtige uitzicht om vervolgens af te dalen naar het meer.


 Een weg die is voorzien van los zand dus redelijk zwaar is om te lopen. Tevens wordt je gehinderd door de paarden die op en neer lopen om de wat luiere mensen te voorzien van hun tocht naar boven en beneden. Eenmaal bij het meer aangekomen tijd om 20 minuten te kajakken. Ook hier verwijs ik jullie naar de foto's om een beetje mee te kunnen krijgen hoe dat voelt. 

Vervolgens weer naar boven waarbij ik het geweldige idee had om een adventure aan te gaan. Ik dacht namelijk een shortcut te zien in plaats van de lange slingerende weg die normaliter gelopen wordt. Dus hup samen met John op adventure... De shortcut bleek geen shortcut... Want na de eerste heuvel bleken er nog 4 te zijn, uiteindelijk hebben we er net zo lang over gedaan dan de rest maar was onze route iets uitdagender! Maar het belangrijkste we hebben wel plezier gehad!

 Wanneer terug boven naar een restaurant om af te sluiten met de lunch voordat we de bus naar Quito namen. Wij vonden (er was een Engelsman bij dusja..) dat we na dit weekendje wel een pilsje hadden verdiend dus tijdens de lunch ook maar genoten van een pilsje.. Dit pilsje bevatte min 75cl en kostte slechts 2$ toch een wat betere prijs dan in Nederland moet ik zeggen! Na de lunch 3 uur in de bus terug naar Quito om met iedereen die het hele weekend mee is geweest af te sluiten in de pub! De mensen die ik ontmoet heb dit weekend zijn zo verschillend maar op reis blijkt des te meer dat dit niet uit maakt! Je bent ten slotte allemaal met hetzelfde doel op reis!

Tot zover mijn laatste week! Ik zal jullie de verhalen van deze week nog even besparen omdat ik me realiseer dat het toch wel een la g verhaal is! Ik hoop dat de foto's voldoende inzicht geven in mijn weekend en beter kunnen benadrukken hoe dit voelde en was!

Zoals aan het begin gezegd, mocht je vragen/tips of iets dergelijks hebben dan hoor ik dat graag! Ik hoop wederom dat jullie met veel plezier hebben gelezen! En ik zeg

ADIOS AMIGOS, HASTA LA VISTA 

Reacties

Reacties

Mama

Weer top geschreven

Peter van de Wouw

Hey art vergeet niet om cuy te eten he! Is erg lekker zo'n cavia kan ik je vertellen...
Leuke tocht man!

Ewald

Je verhaalvorm wordt steeds leuker. Ik mis echter af en toe aan lachje op de foto's. Is het zo zwaar? Ik wens je verder veel plezier. De mazzel.

Robert

Top blog
Geniet

Jan en Thea

Wow Bart wat een weekend daar doe het toch voor! Zoveel gezien en gedaan en de ontmoetingen met andere mensen maken jouw reis onvergetelijk.
Nu merk ik hoe goed je deze reis hebt voorbereid want alleen dan kun je het maximale eruit halen. Voor ons allemaal een mooi stukje aardrijkskunde en cultuur wijsheid erbij dus zeg ik vooral op deze wijze doorgaan. Je schrijft en beschrijft heel goed en inderdaad de foto's zijn prachtig en ook veelzeggend.
Ik kijk echt uit naar de volgende "story"........
Adios amigo

Bert & Rika

hoi Bart
wederom een mooie blog zoals de anderen ook. ik heb al tegen je moeder gezegd het leest zo lekker weg .. net een boek met plaatjes.. ga zo door. wie zien nu al uit naar de volgende blog.. vraag over de kaviaar,s houden ze die daar echt in huis zo loslopend .. grrrrrrr maar ja wij houden een hond of dergelijk,s in huis

groetjes

Lenie Schoones

Ik heb je verhaal gelezen ik denk dat je het naar je zin hebt Geniet er van Heel veel groetjes Oma

Paul

Boeiend je verhaal gelezen Bart. Ga zo door en geniet daar met volle teugen.
Groeten.

Lisette

Super blog weer Bart. En met de foto's erbij maken we het een beetje mee! Geniet van je tijd daar! Nog even een vraagje je leert wel Spaans maar kan je he daarmee verstaanbaar maken of is het een heel ander dialect wat ze daar spreken?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!