bartk94.reismee.nl

First week at school

First week at school

Buenos dias todos!
Daar ben ik weer met een blog over mijn ervaringen gedurende de reis.
Ten eerste wil ik iedereen die mijn vorige blog gelezen/gereageerd heeft bedanken voor de tijd en moeite! Ik hoop dat het een beetje leuk)goed/begrijpelijk geschreven is zoniet dan hoor ik graag tips en tricks hiervoor (geldt ook voor deze blog overigens)! Want ik wil het jullie zoprettig mogelijk maken om mij te kunnen volgen!

Even voor jullie beeldvorming ik ben nog steeds in Quito de hoofdstad van Ecuador waar afgelopen maandagmijn taalcursus Spaans is begonnen.

De taalcursus
Nou zoals gezegd afgelopen maandaggestart met mijn cursus en ik denk dat dit nog vrij aardig ging. Natuurlijk bakte ik er helemaal niks van aangezien ik eigenlijk geen woord Spaans kende... Ofja na een dagje Madrid 2 jaar geleden waar de sleutelzin klonk "¡Hola, dos cerveza por favor!" Daar gelaten, sprak/spreek ik eigenlijk geen Spaans. Maar he elke uitdaging moet ergens beginnen dus daar gingen we dan..

De les start normaal gesproken om 8.30 maar aangezien het voor mij en 2 anderen de eerste keer op de talenschool was begonnen we met een kleine introductie video van maarliefst 25 minuten.. wat een feest! Maar goed het hoort erbij! Na de introductie film op naar het lokaal waar we de rest van de week onze lessen zouden hebben. Ik kwam terecht in een klas met een 29 jarige Zwitserse en een 57 jarige Nieuw-Zeelandse. Nadat we een pauze van een half uur om 10.30 hebben gehad eindigde de les om 13.00 (dit is het dagelijkse schoolritme). Aangezien het de eerste dag op school was heeft de talenschool de gewoonte om de nieuwe studenten op maandageen tour te geven door het oude stadscentrum van Quito! Het koloniale centrum! Nu had ik het geluk dat ik daar zondagop eigen initiatief heen ben geweest en de route eigenlijk achterste voren al gelopen had... Maar dan ook precies hetzelfde alleen dan zonder gids die me wat vertelde over de historie, de gebouwen etc.. naden rondje door dit mooie stadsdeel waar tevens de president van Ecuador gevestigd is hebben we afgesloten met een "jugo" en een "empanada". Om vervolgens huiswaarts te keren en te kunnen beginnen aan mijn huiswerk, want ja bij een cursus hoort huiswerk al is dat wel weer even wennen!

Dinsdag een nieuwe dag met om 8.30 de start van mijn taalcursus. Hier viel meteen wat op want voor zover ik me kan heugen waren we maandag met 3 nieuwe studenten gestart! Echter om 8.45 zaten er om 3 personen in het lokaal, mijn lerares van deze week (elke week krijg je een nieuwe docent) een van mijn medestudenten en ikzelf. De Nieuw-Zeelandse was na 1 dag afgehaakt. Wat ik heel eerlijk gezegd niet heel erg vond aangezien ze naar mijn mening een beetje over de top reageerde als ze het (niet) goed deed. En over de top ben ik niet zo van eerlijk gezegd maar dat hebben jullie waarschijnlijk al wel gemerkt! Dusja dinsdag nog met 2en over. Gedurende de les kwam ik erachter dat donderdag en vrijdag er geen lessen zouden plaatsvinden wegens een nationale feestdag of iets dergelijks en dat mijn overgebleven klasgenoot de les van woensdag niet bij zou wonen aangezien ze naar het strand ging voor 4 dagen. (Voor jullie beeldvorming Ecuador is in 3 zone's op te delen, de kust, het Andesgebergte (waar Quito in ligt) en de jungle (de amazone). Dus ik zag enerzijds de bui al hangen,anderzijds was ik daar ook wel blij mee maar op woensdag zou ik een privé les hebben :)

Woensdagdus mijn laatste schooldag van afgelopen week in de vorm van een privéles wat me goed bevallen is! Hopelijk heb ik dat volgende week ook omdat je toch een stuk sneller vooruit gaat wanneer je 1 op 1 les hebt ipv in een groep maar dat is even afwachten. Normaal gesproken is er op vrijdageen toetsmoment waarin je voortgang in de Spaanse taal wordt vastgesteld. Op basis van dit resultaat wordt je op maandagaan een nieuwe docent gekoppeld en de lessen op niveau gegeven. Dit toetsmoment heb ik nu niet gehad, daarom ben ik ook benieuwd wat de klasindeling gaat worden. Zeker ook omdat ik woensdagextra stof behandeld heb maar zeker ook omdat ik om extra stof gevraagd heb aangezien ik 4 dagen in de uitgestorven stad Quito zou blijven en geen weekendtrips gepland had staan of iets dergelijks. Dusja om extra huiswerk vroeg.. ik had nooit verwacht dat te doen maar het is nu toch echt gebeurd!

De lessen worden trouwens voor minimaal 90% in het Spaans gegeven! Een aantal leraren spreken wat Engels maar een aantal ook totaal niet. Dit is dus ook behoorlijk wennen maar vooral vermoeiend! Aangezien je constant zogefocused bent op wie er wat zegt en wat er gezegd wordt! Dit merk ik dan ook behoorlijk in mijn ritme! Daar waar ik in Nederland niet voor 22.00 in slaap kan komen kan ik dat hier al makkelijk voor 21.00.. waarschijnlijk trekt dit nog wel bij en is het de gewenningsfase!

De vrije dagen
Mijn eerste volle week en meteen een onverwacht lang weekend vrij wie wil dat nou niet? Nou ik, aangezien ik er pas zolaat vanaf wist heb ik er niks voor kunnen regelen en heb ik dus 4 dagen "alleen" in Quito doorgebracht. Wat in eerste niet zoerg lijkt want je bent in een grote stad maar eigenlijk heeft deze stad niet zoheel veel te bieden. Dus donderdagwas het begin van een langdurig weekend. Eigenlijk heb ik deze dagen een beetje hetzelfde doorgebracht namelijk:
- in de ochtend naar het Carolina park, wat zo'n schitterend mooi, groot park is! In dit park is een atletiekbaan aangelegd, een rugby veld een 10tal voetbal, basketbal en volleybal velden. Een skate/Bmx deel, je kunt er waterfietsen, tennissen en noem maar op! Donderdag heb ik hier wat rondgelopen en genoten van alles wat er te beleven was, vrijdag en zaterdag heb ik zelf ook maar een balletje mee getrapt in een van de vele partijtjes die er gespeeld werden.
- in de middag op weg naar huis omdat in de verte de donkere wolken alweer zichtbaar werden enja voetballen in de regen is nooit mijn favoriet geweest dus zeker ook niet hier!

Donderdag was ik overigens eerst te voet naar de "teleferico" geweest. Wat een kabelbaan is die je van 3200m naar 3800m brengt met uitzicht over de stad. Dit was een flinke wandeling van een uur wat achteraf vooral berg op was. Eenmaal bij de teleferico aangekomen was ik dan ook echt gesloopt en heb eerst 5 minuten moeten bijkomen.. (ja mijn conditie kan nog wel wat verbetering gebruiken!) Nadat ik uiteindelijk bijgekomen was keek ik op 3200m hoogte over de stad (die op 2800m ligt) of nouja over de stad.. ik keek in de wolken waarna ik besloot neut tot 3800m te gaan met de kabelbaan maar de taxi naar huis te pakken! En voor 3.30$ was ik in 10 min thuis... Volgende keer dus ook maar met de taxi naar de teleferico toe want ja ik moet nog steeds naar de 3800m toe!

Dan een klein sprongetje naar zaterdag! MATCHDAY
Ik had wat research gedaan om een voetbal wedstrijd in Quito mee te pakken en kwam uit bij de club LDU Quito, welke op het hoogste niveau van Ecuador speelt. Deze had afgelopen zaterdag een thuiswedstrijd tegen Nacional en natuurlijk was ik hierbij. Ik had op de talenschool hier wat informatie over gevraagd en kwam via de toeristeninfo bij de directeur van de school uit. Wat blijkt hij heeft een suite (wat ten opzichte van een skybox in Nederland eigenlijk totaal geen luxe kent ) maar toch ik werd uitgenodigd om met hem en zijn zoon mee te gaan! En ja tegen zo'n uitnodiging zeg je natuurlijk geen nee! Dus op samen naar de wedstrijd waarbij het voetbal niet om aan te zien was en Quito met 3-0 werd verslagen. Maar ik toch met een tevreden gevoel naar huis ging want ik had weer een wedstrijd meegepikt in een nieuw stadion! Nu alleen mijn sjaaltje nog zien te scoren want dat is helaas nog niet gelukt!

Tot zover weer mijn verhalen van afgelopen week! En ik ga mijn best doen er spoedig weer een te schrijven!

Adios amigos!

Reacties

Reacties

Michel

Hoi bart

Erg leuk om het eea te lezen van je reis
Leest overigens erg lekker hetgeen je schrijft ??
Veel succes en plezier verder

Lisa

Heel leuk om te lezen! Ook fijn dat je eindelijk een keer ritme hebt in je leven ;p

Heeel veel plezier en succes nog en houd ons op de hoogte!

Sjan

Hoi Bart, wat leuk om je zo te volgen. Fijn om te lezen dat het je goed gaat en de eerste spaanse woorden geleerd hebt. Succes met de vervolg lessen. Prachtige foto's bij je verhaal.
Ik blijf je volgen.

Mama

Je blog is goed te volgen en leest lekker weg. Mooi geschreven en mooie foto’s ???

Adrie.

Mooi verhaal Bart. Makkelijk leesbaar geschreven. Ben blij dat het je goed gaat. Ook heel mooie, zeg maar gerust; Prachtige foto`s.

Oma Schoones

Ik heb je verhaal vanmiddag gelezen met Judith samen.Wat fijn dat het zo goed met je gaat En wat een mooie fotos Nog heel veel groetjes Lenie

carla kees

Geweldig bart ? ?

Paul

mooi verhaal Bart.
lees al wel dat de voetbal daar net zo slecht is als hier.
groetjes

Hanneke

He Bart,
Leuk om te lezen hoe het met je gaat.
Geniet ervan!
Wij volgen je op de voet.....
Groetjes

Ewald

Je maakt er echt een aardig verhaal van. Veel ergg leuk om te lezen.

Jan en Thea

Hoi Bart
Je blog is leuk en prettig leesbaar geschreven. Jammer dat je nu al lesuitval hebt maar ja dat is niet anders...Die 3800 meter daar moet je voor gaan! Jezelf doelen stellen en ook proberen die te bereiken dat geeft voldoening.
Super van die uitnodiging om de voetbalwedstrijd te bekijken. De leuke contacten met andere mensen maakt zo'n wereldreis extra bijzonder.
Wij hopen dat je nog vaak van dit soort mazzeltjes krijgt.
Tot de volgende blog Bart
Houdoe

Bert en Rika Brandwagt

leuk om elke keer een blog van jou te mogen lezen..
het leest makkelijk weg en erg mooie foto,s, een privé les Spaans in nooit weg.. dan gaat de stof er makkelijker in volgens ons.
we kijken nu al uit naar de volgende blog. geniet er van en veel suc6

Annerie

Leuk je blog, verrassend dat je foto's er door komen ( dit was voorheen bij Judith vaak niet het geval). De jongens hebben nog wel wat vragen naar aanleiding van je verblijf daar. Hier komen ze: Wat eet je gewoonlijk ? Heb je de tijd na 13.00 uur nodig om het Spaans te leren of kun je andere dingen ondernemen. Wat is de verwachtte duur van de taalcursus/ school? Hoe gaat het bij je gastgezin en hoe zijn de leefomstandigheden ? Wat zijn een "jugo" en een "empanada"? We hebben het niet opgezocht. Verdere vragen komen nog wel. dat je blog leuk leest en dat de foto's mooi zijn hoeven we je niet meer te vertellen gezien de eerdere reacties. Veel plezier en we zien je volgende belevenissen graag vrschijnen.

Janneke

Zooo even alles bijgelezen. Poeh. Miste je wel vandaag hoor op mijn eerste werkdag na mijn vakantie ? geniet ervan en tot horens!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!